poniedziałek, 27 kwietnia 2009
Termin zamknięcia konkursu na projekty dotyczące współpracy przemysłu z nauką: 27 lipca 2009 - 65 milionów euro.

Szanowni Państwo,

24 kwietnia w Programie Szczegółowym LUDZIE 7PR został ogłoszony konkurs na projekty dotyczące współpracy przemysłu z nauką -  Marie Curie Industry-Academia Partnership and Pathways - IAPP. Termin zamknięcia konkursu to 27 lipca 2009 o godz. 17.00 czasu lokalnego w Brukseli. Budżet konkursu wynosi 65 milionów euro.

Projekty IAPP mają na celu rozwój istniejącej współpracy lub tworzenie nowej pomiędzy instytucjami naukowymi a partnerami z szeroko pojętego sektora komercyjnego. Dużą wagę przywiązuje się do projektów innowacyjnych,  a dodatkową zaletą jest udział małych i średnich przedsiębiorstw.
 
Ogłoszenie konkursu i związane z nim dokumenty znajdują się w serwisie CORDIS, do którego zapraszamy ze strony KPK: 
http://www.kpk.gov.pl/7pr/konkursy.html
Więcej informacji na temat projektów Marie Curie znajduje się na stronach internetowych KPK poświęconych Karierze Naukowej i dedykowanej INSTYTUCJI:
 
http://www.kpk.gov.pl/7pr/karieranaukowa/index.html oraz na stronie Akcji Marie Curie:  http://ec.europa.eu/research/mariecurieactions/.

25 maja 2009 KPK organizuje w Warszawie spotkanie dla instytucji zainteresowanych przystąpieniem do otwartego konkursu na projekty Industry-Academia Partnership and Pathways.  Szczególna uwaga zostanie  poświęconamożliwościom jakie udział w projektach IAPP daje partnerom z sektora
przemysłowego, zwłaszcza MŚP. Podczas spotkania będzie możliwość przedyskutowania z oficerem projektowym z KE przygotowywanych wniosków projektowych lub pomysłów na współpracę pomiędzy obydwoma sektorami.
Szczegółowy program oraz rejestracja będą dostępne na początku maja na stronie
KPK 
http://www.kpk.gov.pl/aktualnosci/imprezy/index.html

Z poważaniem,
Bogna Hryniszyn

----- Original Message -----

Sent: Monday, April 27, 2009 1:38 PM
15:25, kultur , Warschau - EU - PL
Link
środa, 22 kwietnia 2009
Żołnierze zasadniczej służby stracą zasiłek dla bezrobotnych - Ponad połowa hurtowni zniknie z rynku
Praca
Żołnierze zasadniczej służby stracą zasiłek dla bezrobotnych
 

Resort obrony narodowej chce skrócić ostatnim osobom służącym obowiązkowo w wojsku odbywanie służby z dziewięciu do siedmiu miesięcy. Spowoduje to, że nie otrzymają oni zasiłku dla bezrobotnych.

[czytaj więcej]
 
 
Biznes
Ponad połowa hurtowni zniknie z rynku
 

Tylko w I kwartale z rynku zniknęły 22 hurtownie. W ciągu trzech lat liczba hurtowni spadnie z 5 tys. do 2 tys. - szacują eksperci. Konsolidacje na rynku hurtowym wymusi również łączenie się sklepów.

[czytaj więcej]
 
12:14, kultur , Kryzys
Link
wtorek, 21 kwietnia 2009
wie Sie Manipulationsversuche anderer erkennen und abwehren! E-Book
 


Kurzbeschreibung

Manipulationen erkennen und abwehren!

Dieses E-Book zeigt Ihnen, wie Sie Manipulationsversuche anderer erkennen und vermittelt Ihnen die elegantesten und wirksamsten Techniken, mit denen Sie sie geschickt abwehren können.

  • Alle Manipulationsstrategien und wie man sich dagegen wehrt
  • Wissen, worauf es wirklich ankommt: Fallen und Scheinargumente durchschauen, selbstbestimmt und geschickt agieren
  • Mit großem Trainingsteil: Erkennen, entlarven, kontern! Auch in besonders heiklen Situationen
  • Best-of-Edition - doppelter Inhalt zum regulären Preis!
    Dokumenteigenschaften

    Größe: 978 KB

    Seitenanzahl: 250


    Format: Dateiformat:
Adobe Acrobat Reader Adobe Acrobat Reader

    Dokument-Index:

    http://www.redmark.de/Downloads/downloadServiceDetail?DID=2124960&chorid=00560227
    2124960


     
  • 18:39, kultur , Poradnik - ein Ratgeber
    Link
    Europejski Tydzień MSP w Krakowie 6-14 maja 2009 r.
    Szanowni Państwo,
    Rok 2009 jest rokiem, w którym to po raz pierwszy na terenie całej Europy w dniach 6-14 maja będą miały miejsce konferencje, wykłady, szkolenia oraz panele dyskusyjne organizowane w ramach Europejskiego Tygodnia MŚP. Wydarzenie to jest inicjatywą Komisji Europejskiej, która ma za zadanie promować ducha przedsiębiorczości w Europie oraz informować przedsiębiorców na temat
    wsparcia dostępnego na szczeblu europejskim, krajowym i lokalnym.
    Dzięki tej inicjatywie MŚP będą mogły skorzystać z wszelkich informacji, porad, pomocy i pomysłów, które umożliwią im rozwinąć działalność.

    W związku z tym w dniach od 9 do 14 maja Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska zaprasza wszystkich przedsiębiorców oraz osoby, które dopiero planują rozpocząć działalność gospodarczą, na szereg imprez, konsultacji oraz szkoleń mających na celu w szczególności ułatwienie zdobycia  dotacji unijnych, wykorzystania własności intelektualnej w działalności  gospodarczej ,współpracy przemysłu z uczelnią, itp..
    Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej:
    www.transfer.edu.pl
    Uczestnictwo we wszystkich wydarzeniach jest całkowicie bezpłatne.
    Osoba do kontaktu:
    Magdalena Wójtowicz
    wojtowicz@transfer.edu.pl
    (012) 628 25 88
    Serdecznie zapraszamy!!
    Z poważaniem,

    Magdalena Wójtowicz
    ----- Original Message -----
    Sent: Tuesday, April 21, 2009 3:33 PM
    Subject: [KPK] Europejski Tydzień MSP w Krakowie
    16:10, kultur , Warschau - EU - PL
    Link
    piątek, 10 kwietnia 2009
    Money As Debt (Polskie Napisy) "Pieniądze Jako Dług"
    Money As Debt (Polskie Napisy) "Pieniądze Jako Dług"
    Money As Debt (Polskie Napisy).avi - 47:07 - 14-12-2007 KFI - www.prawda.w.pl (186 Ocen(y)) Oceń: "Pieniądze Jako Dług" Oto animowany film dokumentalny, wyjaśniający skąd biorą się pieniądze. Rzeczywistość wygląda makabryczn...wszystkie ...

    sowa

    Money As Debt (Polskie Napisy) "Pieniądze Jako Dług"

    Money As Debt (Polskie Napisy).avi - 47:07 - 14-12-2007
    KFI - www.prawda.w.pl
    (186 Ocen(y)) Oceń:
    "Pieniądze Jako Dług" Oto animowany film dokumentalny, wyjaśniający skąd biorą się pieniądze. Rzeczywistość wygląda makabryczn...wszystkie » "Pieniądze Jako Dług" Oto animowany film dokumentalny, wyjaśniający skąd biorą się pieniądze. Rzeczywistość wygląda makabrycznie. Dla wielu narodów dług staje się coraz poważniejszym problemem, gdyż większość narodów, firm i osób prywatnych żyje na kredyt. Zaciągają coraz większe pożyczki i płacą niewyobrażalnie wysokie odsetki od czegoś, co nigdy nie istniało... Bo prawda jest taka, że nowoczesny system bankowy robi pieniądze z niczego. Ten proces jest prawdopodobnie najbardziej zdumiewającą sztuczką iluzjonerską jaką kiedykolwiek wynaleziono.«
    Pobierz film - iPod/PSP

    > problem nie w pieniadzach, lecz w tym, ze juz mamy Wielki Piatek
    > i przyjdzie sie spowiadac z pracy spolecznej w internecie
    >
    >
    > ----- Original Message -----
    > Sent: Friday, April 10, 2009
    > Subject: warto zamiescic ten link - ale prosze bez maila nadawcy
    >
    >
    >> Stefanie,
    >>
    >> Wesollego Alleluja!
    >>
    >> Maciej
    >>
    >>
    >>
    >> PS.
    >>
    >> A poniewaz zazwyczaj chodzi nam o pieniadze
    >> - warto zapoznac sie czym one w istocie sa
    >> (polskie napisy):
    >>
    >> http://video.google.pl/videoplay?docid=-1887591866262119830

    Sent: Friday, April 10, 2009
    Subject: Re: warto zamiescic ten link - ale prosze bez maila nadawcy
    >
    > czyli NO PROBLEM!

    http://sowa-frankfurt.ning.com/video/money-as-debt-polskie-napisy
    03:13, kultur , o kulcie Mammona
    Link
    wtorek, 07 kwietnia 2009
    strona internetowa z funduszy unijnych, a za remont kościoła 599 963,82 złotych POLSKICH - nie unijnych!

    Rozbudowa strony internetowej Fundacji Fara Gubińska - Centrum Spotkań Polsko - Niemieckich finansowana jest z Programu Inicjatywy Wspólnotowej Interreg III A w ramach projektu "Wykorzystanie innowacji technologicznych w badaniach nad rewaloryzacją zabytkowej Fary w Gubinie" oraz współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
    realizacja: www.gubin.com.pl - Edward Patek, Kamila Ziemann, Ola Raut,

    http://www.iba-see.de/de/presse/pm/pm090317.html

    Gubin 2008.09.12.

    OGŁOSZENIE O WYBORZE OFERTY

    Informuję, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na robotę budowlaną „Roboty zabezpieczające arkad korpusu Kościoła Farnego w Gubinie” Zamawiający wybrał najkorzystniejszą ofertę firmy:
    Przedsiębiorstwo Wielobranżowe KUBIX
    65-240 Zielona Góra ul. Akademicka 3

    w cenie brutto 599963,82 zł.
    W postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta, która spełniała wszystkie wymogi postępowania.


    IV.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

    • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
    http://www.fara.gubin.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=194&Itemid=1
    Zarząd Fundacji PDF  | Drukuj |

     

    PRZEWODNICZĄCY ZARZĄDU
     Marcin Gierstun
    - Gubinianin urodzony 06.10.1978 w Krośnie Odrzańskim. W Gubinie ukończył szkołę podstawową i Szkołę Muzyczną. Dyplom magistra inżyniera uzyskał na wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Uniwersytetu Zielonogórskiego. Obecnie mieszka w Zielonej Górze. Początkowo swoją przyszłość wiązał z muzyką, a dokładnie z akordeonem. Przez czas studiów organista i wieloletni leader grupy muzycznej DA "Stodoła". Z zawodu konstruktor i projektant budowlany. Pracuje w firmie projektowej. Poprzez działalność w Fundacji spełnia swoje największe marzenie - odbudowanie Kościoła Farnego.
    W Fundacji człowiek orkiestra, motor napędowy i lokomotywa, szczególnie jeśli chodzi o sprawy budowlane.   


     

    CZŁONEK ZARZĄDU
    Leszek Ochotny
      urodzony 29 marca 1977 roku w Gubinie. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego w Gubinie. Zdobył dyplom magistra inżyniera w Akademii Rolniczej we Wrocławiu na kierunku geodezja i kartografia. Po ukończeniu studiów pracował w Starostwie Powiatowym w Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Gubinie. Obecnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług geodezyjnych. Jest Przewodniczącym Rady Miejskej w Gubnie. Swoje przyszłe życie zawodowe i prywatne związał z rodzinnym miastem.
    W Zarządzie Fundacji, Leszek to osoba, która rozstrzyga trudne dyskusje. To do niego często należy ostatnie zdanie i zawsze można na nim polegać. Nie lubi dużo mówić - to człowiek czynu. Marzy o wykonaniu mapy całej Ziemi, ale wcześniej zmierzy się z Farą. 


     

    CZŁONEK ZARZĄDU
    Jakub Bartczak
    - Gubinianin urodzony 22.11.1981 r. w Legnicy. Uczęszczał przez dwa lata do Liceum Ogólnokształcącego w Gubinie, a przez kolejne trzy do Europaschule w Guben. Zdobywając międzynarodową maturę postanowił studiować na Uniwersytecie Viadrina we Frankfurcie i UAM w Poznaniu. Tam też otrzymał dyplom magistra prawa polskiego, magistra i bachelora prawa niemieckiego. Obecnie jest w trakcie robienia magisterlegum prawa niemieckiego. Współpracował z Fundacją Fara Gubińska - Centrum Spotkań Polsko - Niemieckich od momentu jej powstania. Najczęściej pracuje jako tłumacz i koordynator miedzy stroną polską i niemiecką. Z końcem 2006r. stał się członkiem Zarządu fundacji. Jest także przewodniczącym Komisji Gospodarczej Rady Miejskiej w Gubinie.
    Jakub ma trzy marzenia związane z Farą: najbliższe, dalsze i najdalsze. Pierwsze dotyczy zabezpieczenia tego obiektu tak, aby był dostępny dla turystów jako otwarta i bezpieczna ruina, drugie - udostępnienie wieży dla zwiedzających, trzecie - odbudowa tego kościoła jako miejsca do organizacji wydarzeń kulturalnych, naukowych, artystycznych w ramach centrum polsko-niemieckiego.
     

     

    http://www.fara.gubin.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=57
    22:04, kultur , EU-Richtlinie
    Link
    czwartek, 02 kwietnia 2009
    Państwa UE chcą ograniczyć napływ polskich pracowników

     

    Rządy krajów starej UE zaczynają lobbować za zmianą dyrektywy regulującej delegowanie pracowników. Polskie firmy mogą mieć jeszcze większe trudności ze świadczeniem usług w krajach UE. Naciski ze strony m.in. Szwecji i Niemiec ostro krytykuje polski rząd i europarlamentarzyści. (...)

    http://praca.gazetaprawna.pl

    04:29, kultur , Warschau - EU - PL
    Link
    odbija palma w Ameryce: msza św. palmowa w intencji żydowskiej komunistki utopijnej: Helena BENDA (Modrzejewska, Modjeska)

    /extreme_sports/Jewish_Women_God_and_the_Next_Generation

    Od mienie pożydowskie, drewniane domki, zniszczone zabytki architektury i "rewitalizacja" za 120 mln

    W Niedzielę Palmową, 5 kwietnia o godz. 12.00 odbędzie się msza w intencji Heleny Modrzejewskiej w Kościele Św. Stanisława, najstarszej polskiej parafii na Manhattanie. Po mszy, o godz. 13:15, Instytut Kultury Polskiej zaprasza na odsłonięcie tablicy upamiętniającej Helenę Modrzejewską w stulecie jej śmierci. Tablicę, którą zaprojektowała Kaja Żurowska-Giers, odsłonią Krzysztof W. Kasprzyk, Konsul Generalny RP w Nowym Jorku i Monika Fabijańska, Dyrektor Instytutu Kutury Polskiej. W 1886 r. w tym właśnie kościele odbył się ślub syna aktorki – Ralpha Modjeskiego, wybitnego amerykańskiego inżyniera i konstruktora mostów, a 23 lata później, podczas mszy żałobnej, Amerykanie oddali jej w tym kościele ostatnie honory zanim jej szczątki doczesne powróciły do Krakowa. .
    8 kwietnia, dokładnie w setną rocznicę śmierci Modrzejewskiej, Instytut Kultury Polskiej oraz Martin E. Segal Theatre Center, w Centrum Studiów Doktoranckich City University of New York (CUNY) zapraszają na dyskusję o pracy i niezwykłym życiu aktorki. W dyskusji moderowanej przez prof. Daniela Geroulda, dyrektora Centrum, wezmą udział dwaj biografowie aktorki: prof. Andrzej Żurowski z Akademii Pomorskiej w Słupsku i prof. Beth Holmgren z Duke University. Dyskutować będą o Modrzejewskiej z dwóch różnych perspektyw – teatralno-historycznej i feministycznej. Dyskusji towarzyszyć będzie pokaz fragmentu filmu dokumentalnego o aktorce, którego premiera odbędzie się wiosną.

    HELENA MODRZEJEWSKA (w Ameryce zmieniła nazwisko na Modjeska), urodziła się w Krakowie w 1840 r. jako nieślubna córka Józefy Bendowej, wdowy po zamożnym kupcu. Podążając śladami przyrodnich braci – aktorów i dzięki pomocy Gustawa Zimajera, jej pierwszego nauczyciela, a wkrótce kochanka i ojca jej dwójki dzieci, zadebiutowała w 1861 r. w amatorskiej trupie wędrownej objeżdżając prowincjonalne miejscowości Galicji. Zimajer nadał Helenie Bendowej artystyczny pseudonim Modrzejewska. Przez rok występowała ona również we Lwowie (1862-63), była jednak zbyt niedoświadczona by grać poważne role. Po powrocie z Lwowa grała w Stanisławowie i Czerniowcach m.in. w adaptacjach dramatów Słowackiego (Mazepa, Maria Stuart).
    Po burzliwym rozstaniu z Zimajerem powróciła się do Krakowa, gdzie zadebiutowała w teatrze wybitnego reżysera Stanisława Koźmiana, twórcy tzw. „szkoły krakowskiej”, która przeciwstawiała się kultowi gwiazd na rzecz głębokiej analizy postaci przez aktorów na podstawie obserwowanej rzeczywistości. To w Krakowie w 1866 r. Modrzejewska zagrała po raz pierwszy w sztuce Szekspira – rolę Porcji w Kupcu Weneckim.
    W tym czasie Modrzejewska poznała hrabiego Karola Bożentę Chłapowskiego, uczestnika powstania styczniowego, wielkiego miłośnika sztuki, który pierwotnie starał się pomóc odzyskać porwanego syna aktorki z rąk Zimajera, szybko jednak z przyjaciela stał się kochankiem, a wkrótce mężem. Zimajer w zamian za wynagrodzenie zgodził się oddać syna.
    Po czterech latach występów w Krakowie u boku wybitnych aktorów Modrzejewska była już cenioną artystką. Jej warszawski debiut w 1868 r. uwieńczony ogromnym sukcesem nie był więc zaskoczeniem i szybko przyniósł aktorce angaż do Warszawskich Teatrów Rządowych, gdzie stała się pierwszą aktorką o statusie gwiazdy, mającą wpływ na repertuar. Pomimo oporów cenzury forsowała dramaty zakazanych pod zaborami romantyków, w tym jej ukochanego Słowackiego, ale grała też m.in. w spektaklach Fredry, Schillera, Hugo czy Szekspira.
    W ślad za aukcesami artystycznymi przyszły towarzyskie: w salonie aktorki bywali Józef Chełmoński, Stanisław Witkiewicz czy Henryk Sienkiewicz. To w gronie przyjaciół powstało marzenie o wspólnym wyjeździe do Ameryki, podparte ciągłą potrzebą rozwoju Modrzejewskiej, która dusiła się w teatrze wciąż kontrolowanym przez cenzurę – w jej repertuarze było zbyt mało, zdaniem wpływowych krytyków, ról o charakterze patriotycznym. Słynna sprawa samobójstwa chłopca wyrzuconego wraz z grupą innych uczniów ze szkoły za wręczenie aktorce bukietu róż przepasanego polską flagą (Modrzejewska uczestniczyła w pogrzebie) tylko wzmocniła jej chęć wyjazdu. Aktorka była także przedmiotem złośliwych plotek na temat jej życia osobistego przed małżeństwem z hrabią Chłapowskim, a z niego samego szydzono jako z arystokraty żyjącego w cieniu zarabiającej świetnie aktorki. Nie mieściła się więc w ówczesnym patriarchalnym etosie "kobiety porządnej" i patriotycznej "matki Polki" – czyli kobiety, która przedkłada dobro ojczyzny nad szczęście osobiste (karierę zawodową).

    W 1876 r., dołączając do Henryka Sienkiewicza,] Modrzejewska wraz rodziną mężem i synem oraz Julianem Sypniewskim i Łucjanem Paprockim wyemigrowała do Kalifornii w celu próby wcielenia w życie założeń falansteru z wizji socjalisty utopijnego Charlesa Fouriera. Emigranci osiedlili się w Anaheim w Kalifornii, gdzie prowadzili farmę. Wyprawa do Ameryki była ryzykowna – Modrzejewska miała 36 lat, angielski znała bardzo słabo, a farma pochłonęła jej fundusze. Z niezwykłym samozaparciem zaczęła się uczyć angielskiego po kilka godzin dziennie, kilkakrotnie starała się o przesłuchanie w California Theatre w San Francisco.
    Inicjatywa życia w komunie nie powiodła się, ale rok później Modrzejewska, która uprościła swój pseudonim do Modjeska, świętowała oszałamiający sukces na scenie California Theatre w roli tytułowej we francuskim melodramacie Adrienne Lecouvreur. W telegramie do męża napisała: „Zwycięstwo. Modjeska”.
    Jesienią 1877 r. Modjeska wyruszyła w swoje pierwsze amerykańskie tournée, zagrała m.in. w Nowym Jorku, Filadelfii, Bostonie i Waszyngtonie. Zyskała olbrzymie uznanie i rozgłos, głównie dzięki rolom szekspirowskim; w Jak wam się podoba, Wieczorze Trzech Króli, Cymbelinie, Miarce za miarkę, Kupcu weneckim, i u boku legendarnego Edwina Bootha w Makbecie i Otellu. Grała jednak także role komediowe i romantyczne, potrafiła również przekonywająco zbudować postaci dramatu współczesnego, np. Norę z dramatu Henryka Ibsena. Przez 30 lat Modjeska bez wytchnienia podróżowała po USA ze swoim zespołem, odbywając w sumie 26 tournée. Miała przy tym nareszcie wolność wyboru repertuaru oraz niezależność finansową. Po ugruntowaniu swojej pozycji w Ameryce, w 1880 r. roku wyruszyła na występy gościnne do Anglii, gdzie grała jeszcze potem kilkakrotnie, odnosząc ogromne sukcesy. Trzy lata później uzyskała amerykańskie obywatelstwo.
    W 1893 r. została poproszona o wygłoszenie odczytu na kongresie kobiet w Chicago (World’s Fair Auxiliary Congress), gdzie przedstawia sytuację kobiet pod zaborami rosyjskim i pruskim. Krytyczny stosunek Modrzejewskiej wobec rządu rosyjskiego wyrażony w przemówieniu spowodował wydanie ukazu carskiego, który zakazywał jej wjazdu na terytorium rosyjskie. Ostatnia jej wizyta w Polsce miała miejsce na przełomie lat 1902/1903, kiedy Modrzejewska wystąpiła we Lwowie, Poznaniu i Krakowie.
    2 maja 1905 r. w Nowym Jorku dała jubileuszowe przedstawienie, a dwa lata później zakończyła karierę aktorską z dorobkiem ponad 260 ról. Modrzejewska zmarła 8 kwietnia 1909 r. i uroczystości pogrzebowe w Los Angeles (pierwsze z wielu zorganizowanych w całym kraju) zgromadziły ponad 4.000 osób. Trzy miesiące później, 2 lipca, Amerykanie oddali jej ostatnie honory w kościele Św. Stanisława w Nowym Jorku, skąd jej szczątki doczesne powróciły do Polski. 17 lipca w Krakowie, ogromny tłum odprowadził aktorkę na miejsce jej spoczynku, Cmentarz Rakowicki w Krakowie; uroczystości pogrzebowe przerodziły się w manifestację patriotyczną.
    Modrzejewska była matką chrzestną amerykańskiej aktorki, zdobywczyni Oscara, Ethel Barrymore (ciotki Drew Barrymore) oraz Stanisława Ignacego Witkiewicza. Jej pamiętniki Memories and impressions of Helena Modjeska, wydane w 1910 r. w USA, ukazały się w Polsce pt. Wspomnienia i wrażenia w 1957 r. nakładem Wydawnictwa Literackiego. “Arden”, jej kalifornijska posiadłość zaprojektowana specjalnie dla aktorki przez Stanforda White’a w miejscowości, która dziś nosi nazwę Modjeska, została wpisana w poczet narodowych zabytków USA (National Historic Landmark). Oprócz miasteczka, jej imieniem nazwano także kanyon, w którym się ono znajduje oraz szczyt górski w Orange County w Kalifornii.

    PROFESOR BETH HOLMGREN jest dyrektorem studiów magisterskich na Wydziale Slawistyki i Studiów Eurazji Duke University. Jest Rusycystką posiadającą dodatkową specjalizację w dziedzinie polskiej literatury i kultury. Prof. Holmgren zajmuje się mniej zbadanymi obszarami kultury współczesnej Rosji i Polski, analizując teksty w kontekście socjologii i historii kultury. Jej praca obejmuje zagadnienia genderowe, literaturę faktu, relacje między kulturą a rynkiem oraz historię sztuk performatywnych. Prof. Holmgren jest autorką wielu książek, m.in. Prace kobiet w czasach stalinowskich: Lidia Czukowska i Nadieżda Mandelsztam (1993) oraz Poles Apart: Kobiety we współczesnej kulturze polskiej (2006) we współpracy z prof. Heleną Goscilo. W 2008 r. współprodukowała film Dwadzieścia lat do przodu: radości i smutki współczesnego feminizmu rosyjskiego. Prof. Holmgren pisze obecnie monografię poświęconą Helenie Modrzejewskiej: W tournée z Madame Modjeską: polską aktorką, amerykańską gwiazdą. Książka ukaże się na początku 2010 r. nakładem Indiana University Press.

    PROFESOR ANDRZEJ ŻUROWSKI Jest dyrektorem Instytutu Filologii Polskiej Akademii Pomorskiej w Słupsku. Teatrolog, eseista, krytyk, wybitny szekspirolog. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Gdańskim i w 1973 r. doktoryzował się u prof. Marii Janion. W Telewizji Polskiej w Gdańsku pracował w latach 1967-2001 jako redaktor, kierownik Redakcji Teatru, kierownik redakcji programów artystycznych, wicedyrektor ds. artystycznych, komentator. Był kierownikiem literackim w Studio Rapsodycznym w Gdańsku, Operze Bałtyckiej, Teatrze Muzycznym w Gdyni i Teatrze Wybrzeże. Od wielu lat współpracuje z festiwalami teatralnymi na całym świecie, obecnie jest dyrektorem artystycznym Światowego Festiwalu Monodramu Szekspirowskiego Armmono w Erewaniu oraz artystycznym konsultantem Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku i dwóch w St. Petersburgu – Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Bałtycki Dom oraz Międzynarodowego Festiwalu Monodramu Monokl. Jest autorem 21 książek oraz ponad tysiąca publikacji dotyczących historii teatru oraz teatru współczesnego w Polsce i na świecie, publikowanych w książkach zbiorowych oraz czasopismach polskich i zagranicznych (Belgia, Chorwacja, Finlandia, Holandia, Kanada, Korea Płd., Meksyk, Mołdawia, Niemcy, Rosja, Rumunia, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy). Wiele jego scenariuszy zrealizowano na scenach operowych, dramatycznych i w telewizji. Dla TVP zrealizował ponadto ok. 20 filmów dokumentalnych, poświęconych kulturom Azji, Ameryki Płd i Europy. Od 1981 roku przez dwadzieścia lat był wiceprezydentem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych (AICT, af. UNESCO), obecnie jest dożywotnim wiceprezydentem honorowym tej światowej organizacji. Jako teatrolog w pięciu pracach monograficznych (Szekspiriady polskie, Szekspir w cieniu gwiazd, Szekspir – ich rówieśnik, Myślenie Szekspirem, Szekspir i Wielki Zamęt) przedstawił dwustuletnie dzieje polskiego teatru szekspirowskiego. Natomiast najnowsza monografia jego autorstwa, Prehistoria polskiego Szekspira, obejmuje wieki XVII i XVIII, kiedy to sztuki Szekspira – prawdopodobnie już za jego życia – często grano na scenach Rzeczypospolitej po angielsku i niemiecku, później też francusku. Latem 2009 r., nakładem wydawnictwa słowo/obraz/terytoria ukaże się jego książka pt. MODrzeJEwSKA ShakespeareStar poświęcona szekspirowskiej karierze Heleny Modrzejewskiej.
    --------------------------------------------------------------------------------
    Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku, otwarty w 2000 r., jest placówką dyplomacji kulturalnej Rzeczypospolitej Polskiej, jednym z sieci 19 instytutów. Jego misją jest ożywianie i promocja więzi kulturalnych pomiędzy USA i Polską, zarówno poprzez prezentację osiągnięć kulturalnych Polski Amerykanom, jak i zapewnienie artystom i naukowcom z Polski kontaktów z najważniejszymi amerykańskimi partnerami i instytucjami.
    Instytut promuje, organizuje prezentacje, i produkuje szeroką gamę wydarzeń kulturalnych we wszystkich dziedzinach kultury: teatrze, muzyce, filmie, literaturze i sztuce. Od momentu powstania, ukierunkowany jest na ścisłą współpracę z instytucjami miejscowymi, umieszczając w ich programach prezentacje kultury polskiej. Wystawa współczesnej sztuki kobiet Architectures of Gender w SculptureCenter (2003), przegląd polskiej animacji w Museum of Modern Art (2003), Jesień Gombrowicza (2004), spektakle TR Warszawa w reż. Krzysztofa Warlikowskiego na festiwalu „Next Wave” w BAM Academy of Music (Dybuk w 2004 i Krum w 2007, za którego reżyser otrzymał prestiżową nagrodę Obie), Hołdy dla Czesława Miłosza i Ryszarda Kapuścińskiego podczas festiwalu literackiego PEN World Voices (2005, 2007), wystawa na Union Square z okazji 25-lecia Solidarności (2005), czy Makbet w reż. G. Jarzyny na nabrzeżu Brooklynu, koncert Tomasza Stańki w MoMA i spektakl Irena’s Vow z Tovah Feldshuh w roli głównej (2008), który w marcu został przeniesiony na Broadway, to tylko niektóre ze zorganizowanych przez nas wydarzeń, docenione przez nowojorską publiczność i prasę.
    Commemorating Helena Modjeska, American Theater Ikon  http://de.groups.yahoo.com/group/kulturzentrum1/message/1633

    01:33, kultur , USA
    Link
    środa, 01 kwietnia 2009
    ks. Witold Józef Kowalów: TRAGEDIA KOŚCIOŁA W BEREZDOWIE

    Sowa Magazyn Europejski W 1992 r. kościół z 1775 r. został zniszczony przy użyciu traktorów i lin przez mieszkańców Berezdowa - Hańba!

    Tragedy of wooden catholic church in Berezdiv
    Źródło: www.youtube.com
    SHAME! In 1775 in Berezdiv was founded by Bracław voivode Jan Jablonowski, wooden Blessed Virgin Mary Church. In 1992 it was destroyed by using tractors, and ropes by local community. Why?? ... Film presents what remained after this church. ...
    10:55 · Skomentuj · · Udostępnij
    TRAGEDIA KOŚCIOŁA W BEREZDOWIE

    Sowa Magazyn Europejski podał wstrząsającą informację o kościele w
    Berezdowie zniszczonym w 1992 roku, a więc nie za czasów ZSRR, ale za
    czasów niepodległej Ukrainy. To nie jest żart z okazji Prima Aprilis.
    To nie jest kaczka dziennikarska z okazji 1 kwietnia.
    Oto treść tej informacji, a raczej odnośnik (link) opatrzony
    komentarzem w języku angielskim i polskim:

    W 1992 r. kościół z 1775 r. został zniszczony przy użyciu traktorów i
    lin przez mieszkańców Berezdowa - Hańba!
    Tragedy of wooden catholic church in Berezdiv.
    Źródło:
    www.youtube.com
    SHAME! In 1775 in Berezdiv was founded by Bracław voivode Jan
    Jablonowski, wooden Blessed Virgin Mary Church. In 1992 it was
    destroyed by using tractors, and ropes by local community. Why?? ...
    Film presents what remained after this church. ...
    For more:
    www.picasaweb.google.com/l.gubanski
    W 1775 roku w Berezdowie został ufundowany przez wojewodę
    Bracławskiego Jana Jabłonowskiego drewniany kościół Najświętszej
    Maryji Panny. W 1992 roku został on zniszczony przy użyciu traktorów i
    lin przez mieszkańców Berezdowa. Dlaczego??... Film przedstawia co
    zostało po kościele.
    Więcej: "Wołyń na rowerach"
    www.picasaweb.google.com/l.gubanski

    Berezdów posiada piękną i zarazem tragiczną historię - kiedyś był tam
    kościół i klasztor oo. marianów. Z Berezdowem związana jest też
    rodzina Kazimierza Pułaskiego.
    Pikanterii całej sytuacji opisanej w powyższej notce dodaje fakt, co
    jest (czy raczej już było) jednym z miejscowych tabu. Dlaczego?
    Ponieważ kościół w Berezdowie - czy raczej to co z niego zostało - nie
    zniszczyli wrogowie Kościoła, a sami miejscowi katolicy i Polacy.
    Potrzebowali materiału na budowę kaplicy na cmentarzu. Kaplicę na
    cmentarzu w Berezdowie zbudowali oni pod kierunkiem ówczesnego
    proboszcza w Sławucie ks. Antoniego Andruszczyszyna, nb. bardzo
    zasłużonego dla odrodzenia Koscioła Rzymskokatolickiego w tej części
    Wołynia. Jaka była Jego rola w ostatecznym zniszczeniu resztek
    kościoła w Berezdowie nie udało mi się ustalić. Myślę, że największym
    nieszczęściem kościoła w Berezdowie było to, że nie był on murowany, a
    ...drewniany.
    W innym miejscu, Kuniowe ocalały z kościoła gołe mury i miejscowi
    katolicy pod kierunkiem wspomnianego ks. Antoniego Andruszczyszyna
    odbudowali swoją świątynię.
    Berezdów jest blisko Ostroga, ale jeszcze bliżej jest Korzec,
    natomiast "kościelnie" najbliżej jest Sławuta, choć kilometrami nie. W
    Berezdowie na cmentarzu jest kaplica katolicka, która jest ośrodkiem
    miejscowej parafii katolickiej. Jej administratorem jest ks. Jan
    Szańca, proboszcz parafii w Sławucie. w Berezdowie zachował się
    budynek dawnej plebanii, który miejscowi katolicy nie odzyskali (może
    by go nie zburzyli?!)
    Miejscowi Polacy w Berezdowie, jak i w Annopolu Sławucie, Kuniowie,
    Zasławiu i innych miejscach, najbardziej ucierpieli w latach
    1935-1938. Nasi obecni parafianie na tych terenach są ich potomkami.
    Ich dzieje są dramatyczne, ale interesujące i nieraz zaskakujące.

    ks. Witold Józef Kowalów
    Ostróg nad Horyniem, 1 kwietnia 2009 roku
    http://www.facebook.com/note.php?note_id=61715596794
    http://de.groups.yahoo.com/group/sowa/message/558
    23:15, kultur , die Christen
    Link
     
    1 , 2
    Zakładki:
    EU-Fotos
    FREUNDE - PRZYJACIELE
    IN POLEN - W POLSCE
    KOSIEWSKI
    Księga - Gästebuch
    KULTUR
    LITERATUR
    Narodowi socjaliści - komuniści - inne
    NASZE - UNSERE
    POLONIA i Polacy poza granicami RP
    SOWA
    SOWA RADIO
    SOWA VIDEO
    UNIA & POLSKA
    YES - POLAND